”Să vedem, înainte de toate, care era viziunea lui Swedenborg în ceea ce priveşte lumea cealaltă, viziunea despre imortalitatea personală, în care el a crezut, şi vom constata că totul se bazează pe liberul arbitru. În Divina Commedia a lui Dante – operă atât de frumoasă din punct de vedere literar – liberul arbitru încetează în momentul morţii. Morţii sunt judecaţi de un tribunal care hotărăşte dacă ei merită cerul sau infernul. Dimpotrivă, în opera lui Swedenborg lucrurile stau altfel. Swedenborg ne spune că atunci când un om moare, el nu-şi dă seama că e mort, fiindcă tot ce-l înconjoară rămâne identic. Continuă să se afle în casa lui, prietenii vin să-l vadă, umblă pe străzile oraşului. Nu se gândeşte că e mort. Dar curând începe să remarce câte ceva. Începe să observe un lucru care la început îl bucură, apoi îl nelinişteşte: totul pe lumea cealaltă este mult mai intens decât în lumea noastră.
Noi ne imaginăm lumea cealaltă într-un fel destul de vag, dar Swedenborg ne spune că, dimpotrivă, senzaţiile sunt mult mai vii. De exemplu, există mult mai multe culori! Şi dacă ne gândim că, în cerul lui Swedenborg, îngerii, oriunde s-ar afla ei, sunt mereu în faţa Domnului, putem să ne imaginăm un fel de a patra dimensiune. În orice caz, Swedenborg ne repetă mereu că lumea de dincolo e mult mai intensă decât lumea noastră. Că sunt mult mai multe forme şi culori. Totul este mai concret, mai tangibil decât aici. Astfel încât, ne spune el, lumea asta, în comparaţie cu lumea pe care el a văzut-o în nenumăratele sale plimbări în ceruri şi infernuri, este asemeni unei umbre. E ca şi cum am trăi în umbră.”Emanuel Swedenborg, ”Cartea de vise”
nov. 122020
Sorry, the comment form is closed at this time.